SLOVAK AMATEUR RADIO STATION

Legend


 
GPS Garmin eTrex Legend som dostal v balení, ktoré okrem samotného prístroja obsahovalo, kábel na prepojenie s PC, pútko na zvesenie na krk, CD s demo verziou MapSource, anglický a český manuál a rýchle referenčné príručky v angličtine.
Po rozbalení som bol trocha prekvapený modrým, polopriesvitným obalom prístroja. Je cez neho vidieť vnútro. Po obvode má gumový povrch s ryhami pre bezpečnejšie uchopenie v rukách. Legend je odolný voči vode a to pri ponorení do hĺbky 1m po dobu 30 minút, čo sa dá oceniť, keď nás na výlete chytí prudký lejak. Tiež by mu nemali vadiť otrasy do 6 G, ale to by som neskúšal. Rozmermi 112x51x30 mm a váhou 150 gr aj s batériami sa približuje rozmerom mobilného telefónu a za taký ho aj mnoho ľudí, ktorí vás stretnú s Legendom v ruke, považuje.

Napájaný je z dvoch AA batérií, môžu byť alkalické, NiMh, NiCd, v nastavení prístroja je treba nastaviť typ batérií, ktoré používame. Výdrž sa zdá byť (v porovnaní s GPS s farebným displejom) veľmi dobrá.

Prístroj je tzv. mapový, teda dajú sa do jeho 8MB FLASH pamäte nahrať mapy, pomocou ktorých sa potom orientujeme. Na monochromatickom displeji s rozlíšením 160x288 a 4 stupňami odtieňov šedej sú veľmi dobre čitateľné. Kontrast displeja sa dá rýchlo a pohodlne nastaviť na stránke s družicami s tlačítkami zoomu. Okrem veľkého displeja zaujme na prednej strane prístroja hlavný ovládací prvok - joystick, tzv ClickStick. Je štvorsmerový + stlačenie. S jeho pomocou sa prístroj ovláda jednoducho, intuitívne. Pretože je joystick umiestnený vľavo hore, bude ho pravdepodobne väčšina ovládať ľavou rukou. Je aj veľmi citlivý na presnosť, preto za jazdy na bicykli môže byť ovládanie obtiažne.

Legend používa päť základných obrazoviek: Družice, Mapa, Navigácia, Trasový počítač, Hlavné menu. Obrazovky sa dookola vymieňajú stláčaním tlačidla PAGE. Na obrazovke Družice sú vidieť aktívne družice a sila, s akou ich prijímame. Tu sa dá nastaviť aj vypnutie GPS prijímača, aby sme v prípade zlého príjmu, napríklad v budove, šetrili batérie.



Na obrazovke Mapa sa zobrazuje aktuálne nahratá mapa v mierke, ktorú sme si vybrali. V hornej časti sa môže zobrazovať GPS status, v dolnej časti, pod mapou, dve z veľkého množstva veličín trasového počítača. Jedna z možností zobrazenia mapy je tzv. prechádzanie mapou, kedy joystickom posúvame kurzor na mape. Obrazovka Navigácia obsahuje veľkú kompasovú ružicu, ukazujúcu svetové strany a v jej strede je šipka zobrazujúca kurz alebo azimut trasy, alebo cieľového bodu. V hornej časti je opäť voliteľné zobrazenie GPS statusu a v spodnej je možno navoliť opäť dve voliteľné veličiny. Trasový počítač obsahuje osem polí z veľkého množstva voliteľných veličín a štatistík. Ten výber je ozaj rozsiahly a zahŕňa údaje od rýchlosti cez kilometrovník, rôzne kurzy, vzdialenosti k najbližšiemu bodu, k cieľu, všemožné časové údaje a štatistiky. Do každého z týchto ôsmych polí si teda môžeme zadefinovať zobrazenie hociktorého údaju z tohto výberu.

Hlavné menu má šesť položiek, kde nastavujeme na prístroji jeho základnú technickú konfiguráciu, pracujeme s bodmi, cestami a trasami, prípadne používame päť položiek z príslušenstva napr. zobrazenie východu a západu Slnka a Mesiaca, kalendár, kalkulačku, možnosť vypočítania plochy (napr. pozemku, rybníka atď), prípadne zistenie optimálneho času pre lov rýb.



Pri používaní prídeme za pár dní aj na väčšinu výhod, aj na väčšinu nevýhod. Tých druhých má však Legend našťastie málo. Za dve hlavné považujem pomerne nízku citlivosť prijímača a dosť dlhú dobu prekresľovania mapy pri pohybe. Tento prístroj je určený ako tzv. turistický prístroj "do ruky". Neobsahuje moderný chip SIRF, takže pokiaľ idete napr. lesom a iba občas chcete skontrolovať svoju polohu, stačí vám prístroj raz za čas vytiahnuť z batoha a po prejdení krátkej trasy s Legendom v rukách viete na čom a hlavne kde ste. Ak by ste ale chceli napríklad zaniesť prejdenú trasu čo najpresnejšie do tracklogu, bude nutné umiestniť Legend niekde na vrch batoha tak, aby stále videl displejom na oblohu. Aj tak sa môže signál v hlbokej doline stratiť a budete musieť trasu po prehratí do PC v nejakom editore korigovať. Ak chcete nosiť GPS napr. vo vrecku košele, najlepšie je dať ho "dolu hlavou" a displejom od tela. Vtedy má dosť dobrú citlivosť, ale polohe displejom hore v rukách sa zďaleka nemôže vyrovnať. Druhá nevýhoda, rýchlosť prekresľovania, platí hlavne vtedy, ak by sme chceli Legend používať za jazdy v aute. To jednoducho nestíha. Na bicykli som neskúšal, ale pravdepodobne aj tam bude, aj keď nie závažným, ale problémom. Toto sa, samozrejme, týka výlučne mapy; ak sa dáte navigovať šipkou a na mapu pozriete iba občas, nevidím v rýchlosti prístroja ani pri použití v aute žiaden problém.

Výhod je našťastie viac: prístroj je malý, ľahký, má nízku spotrebu, displej, aj keď monochromatický, zato veľký a perfektne zobrazujúci všetky podrobnosti, intuitívne ovládanie, perfektná konfigurovateľnosť zobrazovaných dát a informácií. Ak by som mal zdôrazniť jednu z najväčších výhod tohto GPS prístroja, je to "inteligencia" navigácie - navigačná šipka sa pred križovatkou zalomí o to skôr, o čo rýchlejšie idete. Ak idete pešo, je to presne na križovatke, ak idete rýchlo autom, šipka sa zalomí 30-100 m pred križovatkou, kde treba odbočiť, teda je dosť času na reakciu. Druhý aspekt tejto "rýchlostnej inteligencie" je, že ak kráčate pešo relatívne pomaly, do tracklogu sa zapisujú body pomerne často, sú teda zaznamenané aj malé vybočenia. Naopak pri veľkej rýchlosti v aute sú body do tracklogu zaznamenávané podstatne redšie, hlavne pri zmene smeru, teda aj pri prekonaní väčšej vzdialenosti nehrozí preplnenie logu. Z týchto vlastností som nadšený!

Tento prístroj nie je žiadna technická novinka, Legend sa začal predávať okolo roku 2002, napriek tomu patrí medzi tie lepšie z kategórie low-end mapových turistických prístrojov s monochromatickým displejom.

Nižšie sú ešte uvedené technické parametre. Aj tie vypovedajú o prístroji Garmin eTrex Legend svoje.
Parametre:

Navigácia

Prejdená trasa: 10000 záznamov

Počet uložených trás: 10

Lom. bodov na trasu: 750

Zemepisné body: 1000

Počet ciest: 20

Lom. bodov na cestu: 125

Autorouting: nemá

Hlasová navigácia: nemá

GPS

Prijímač: 12 kanálový, podpora WAAS

Presnosť GPS:

s WASS:

poloha: 1-3 metre

rýchlosť: 0.05 m/s za stálych podmienok

bez WAAS:

poloha: 5-15 metrov

rýchlosť: 0.05 m/s za stálych podmienok

Aktualizácia polohy: 1x za sekundu, pravidelne

Inicializačný čas:

teplý štart: približne 15 sekúnd

studený štart: približne 45 sekúnd

inicializácia: približne 5 minút

Preťaženie: 6G

Anténa: vstavaná PATCH

Rozhranie: RS232 s NMEA 0183, RTCM 104 DGPS a rozhranie GARMIN

Mapy

Pamäť na nahrávanie máp: vstavaná 8 MB

Vstavaná základná mapa:

Detailná základná mapa obsahuje celosvetovú mapu cestnej siete, pre oblasť USA diaľnice, cesty I. a vybrané cesty II. triedy a databázu miest s počtom viac ako 1000 obyvateľov.

Nahrávateľné mapy:

Prístroj podporuje nahrávanie cestných a turistických máp z edície MapSource BlueChart, MetroGuide.

Fyzické parametre

Rozmery: 11.2 x 5.1 x 3 cm (VxŠxH)

Hmotnosť: 150 g s batériami

Displej: 5.3 x 2.8 cm, 288 x 160 pix., 4 x sivá LCD, podsvietenie

Obal: vodotesnosť IPX7 (v hĺbke 1 meter a 30 minút), pogumovaný, odolný voči vode

Teplotný rozsah: -15°C do 70°C

Podpora jazykov: české menu

Infračervený port: nemá

Foto senzor: nemá

Napájanie

Zdroj: Dve 1.5 V batérie typu AA

Výdrž batérií: do 18 hodín (štandardné používanie), do 22 hodín (šetriaci mód)

powered by dpSOFT (c)2006